Op deze pagina leest u hoe het werkt, onze openingstijden en over het winkelen bij de voedselbank.
De informatie op deze pagina is ongeveer dezelfde als in het informatieboekje dat u tijdens uw eerste bezoek ontvangt. U kunt het ook hier downloaden.
Welkom!
Hartelijk welkom als klant bij de Voedselbank Houten. Goed dat u deze stap heeft gezet. Wij helpen u graag!
Wij zijn er voor alle inwoners van de gemeente Houten die te weinig geld overhouden om genoeg eten te kopen. Kent u nog iemand die onze ondersteuning kan gebruiken? Geef ze een flyer van de voedselbank. U vindt ze in het folderrek in de voedselbank.
Het maakt ons niet uit hoe het komt dat u weinig geld heeft. We vinden het wel belangrijk dat het wordt opgelost. We snappen dat het tijd kost uw financiële problemen op te lossen. U kunt bij de voedselbank blijven zolang dat nodig is. Meestal is dat een half jaar, soms korter, soms langer.
Na uw aanmelding
Uw aanmelding wordt verwerkt door de vrijwilligers van het intaketeam. U kunt daarna sowieso 4 weken wekelijks winkelen in onze voedselbank.
Na 4 weken stopt dit winkelen; om te kijken of dan met de voedselhulp doorgegaan zal worden, zullen de vrijwilligers van het intaketeam een gesprek met u plannen.
Vluchteling?
Als u als statushouder in Houten bent komen wonen, bent u bij ons aangemeld door iemand van Vluchtelingenwerk en dan is een gesprek niet nodig.
Op een later moment zullen we u waarschijnlijk wel een keer uitnodigen voor een gesprek.
U mag bij het winkelen in de voedselbank iemand van Vluchtelingenwerk meenemen als u dat fijn vindt.
Het gesprek:
U wordt uitgenodigd voor een gesprek met een (of twee) van onze vrijwilligers. We vragen u dan om financiële papieren te e-mailen of te laten zien.
De gesprekken houden we telefonisch of in het Huis van Houten aan het Onderdoor 160 (boven de bibliotheek).
Tijdens het gesprek kijken we of u (nog) recht heeft op voedselhulp. We gebruiken daarbij de richtlijnen die bij alle Nederlandse voedselbanken gelden. U kunt deze vinden op onze website.
Als het nodig is, wijzen we u de weg naar ander hulpdiensten. Naast de voedselbank, zijn er andere organisaties in Houten die u kunnen helpen.
Ook daarna houden we contact met u. We plannen elke drie maanden een gesprek.
Openingstijden
Het adres is de Poort 81 in Houten (bij de Grund).
Wij zijn open op dinsdag en vrijdag van12:00 tot 14:00 uur. U krijgt een vaste dag en tijd toegewezen. Het is de bedoeling dat u elke week op deze dag en tijd komt om te winkelen. Kunt u dan echt niet? Laat het ons weten, dan verzetten we het winkelen naar een andere tijd/dag.
- We gaan ervan uit dat u zelf komt.
- Bent u ziek? Kom niet, maar bel ons.
- Neem uw legitimatiebewijs mee.
Het winkelen bij de voedselbank
Bij de Voedselbank Houten mag u zelf uw pakket samenstellen in onze ‘winkel’.
Het aanbod in de ‘winkel’ is elke week anders. We hebben ook niet alles zoals in een echte supermarkt. Maar we hebben altijd verse groente, fruit, brood, vlees en zuivel.
We hebben vaak ook producten als maandverband, shampoo en wasmiddel. Er zitten meestal 25 of meer gezonde producten in een pakket.
U mag voor ongeveer drie dagen eten kiezen voor uw huishouden. Het is dus een aanvulling!
Neemt u uw eigen tas mee? Voor diepgevroren producten krijgt u een speciale koeltas als u voor het eerst komt. Het is de bedoeling dat u die elke keer meeneemt als u komt.
Als u geen Nederlands spreekt, mag u de eerste keer iemand meenemen. Misschien weet uw hulpverlener een oplossing?
Wij houden rekening met uw privacy. Houdt u ook rekening met de privacy van andere klanten?
Als u niet kunt komen
Afmelden!
We rekenen elke week op u. Het kan dat u een keertje niet kunt of de afspraak wil verzetten. Geef dit dan door via 030-737 06 26 of afmelden@voedselbankhouten.nl.
Iemand in uw plaats?
Iemand anders mag ook uw voedsel komen ophalen. Maar dan moeten we dat van tevoren weten. U kunt ons bellen en doorgeven wie er komt. U kunt ook het formulier achterin het informatieboekje invullen. U geeft het mee met degene die het voedsel komt halen. Het formulier is ook te downloaden op onze website en te krijgen bij de voedselbank.
Let op, de persoon die uw voedsel ophaalt moet zich kunnen legitimeren.
Als u niemand kunt vinden, neem dan contact met ons op. Alleen in bijzondere gevallen bezorgen we pakketten bij u thuis.
Over het Voedsel
Waar komt het vandaan?
Het voedsel dat u bij ons krijgt, hebben wij ook weer gekregen. Van bedrijven, supermarkten, kerken en particulieren (inzamelingen).
Regelmatig gaat het om voedsel dat anders weggegooid zou worden. Dus als klant van de voedselbank helpt u ook voedselverspilling tegen te gaan.
Als we te weinig voedsel krijgen, dan kopen we bij. U hoeft dus niet bang te zijn dat wij niet genoeg hebben.
Houdbaarheid
Soms hebben we producten die ‘over de datum’ zijn. Deze zijn nog veilig te eten! Het gaat dan om de THT-datum (Tenminste Houdbaar Tot). Na deze datum wordt de kwaliteit langzaam minder.
We houden ons daarbij aan richtlijnen welke producten we hoe lang na de THT-datum mogen aanbieden.
Versproducten over de datum (TGT = Te Gebruiken Tot) bieden wij niet aan. Daar kunt u wel ziek van worden.
Diepgevroren producten
Om ze langer te kunnen bewaren, vriezen we versproducten soms in. Het gaat om vlees, brood, groente of zuivelproducten. Deze producten mogen wij dan nog 2 maanden aanbieden.
De producten zijn te herkennen aan een speciale sticker (zie boven).
Af en toe hebben we diepgevroren zuivel, zoals melk, yoghurt of pudding. Belangrijk is dat u die op de goede manier ontdooit: 24 uur in de koelkast, daarna goed schudden en dezelfde dag gebruiken.
Na ontdooien niet opnieuw invriezen!
Kledingbank
U krijgt van ons een verwijsbrief voor de kledingbank. De kledingbank zit boven de ECOkringloop aan de Peppelkade 9a in Houten.
Bij de kledingbank mag u enkele keren per jaar gratis kleding uitzoeken voor uw gezin.
De kledingbank is open van dinsdag t/m zaterdag tussen 10:00 en 16:00 uur. Neem de eerste keer een legitimatiebewijs mee!
Voor kinderen
Regelmatig hebben we artikelen speciaal voor kinderen. U vindt ze in de speciale kast in de voedselbankwinkel.
Elk kind krijgt met de verjaardag een gevulde doos van de Stichting Jarige Job. Hierin zit een cadeautje, versieringen, spullen om een taart te bakken en om op school te trakteren. Let op, u moet wel toestemming geven voor deze service van Stichting Jarige Job!
Met sinterklaas wordt er door de Stichting Houten Geeft gezorgd voor cadeautjes en iets lekkers voor alle gezinnen met kinderen tot 12 jaar.
De spelregels
Niet vrijblijvend
Onze vrijwilligers maken tijd voor u vrij. En we zorgen dat er producten voor u klaar staan.
Daarom verwachten we ook iets van u:
- Dat u elke week uw pakket komt ophalen.
- Dat u de afspraken met de intake-vrijwilligers nakomt.
- Dat u de gevraagde papieren op tijd inlevert.
Als u niet kunt, dan laat u dat van tevoren weten. Bij de afmelding horen we ook graag waarom u niet komt. Misschien kunnen we nog een oplossing vinden.
Niet afgemeld?
Een keer vergeten kan gebeuren. We zullen altijd proberen contact met u te zoeken.
Maar als u zich niet afmeldt, kan dat gevolgen hebben. We stoppen de voedselhulp als u twee keer niet komt zonder u af te melden. En we geven het door aan uw hulpverlener.
Wilt u dan toch weer pakketten ontvangen? Dan kunt u zich opnieuw aanmelden.
Privacy
Bij de Voedselbank Houten vinden we uw privacy belangrijk.
Bij de aanmelding hebben we uw persoonlijke en financiële gegevens nodig. We vragen u deze te mailen. We gebruiken hiervoor een beveiligde verbinding.
Soms is het handig als we direct kunnen overleggen met uw hulpverlener. We vragen u hiervoor toestemming geven via een digitaal toestemmingsformulier. U kunt de toestemming altijd wijzigen door dit formulier opnieuw in te vullen, of te mailen naar aanvraag@voedselbankhouten.nl.
We zullen uw gegevens NOOIT zonder uw toestemming aan iemand anders doorgeven. Zie ook ons privacy-statement. Dit is ook te krijgen bij de voedselbank.
Niet naar wens?
Alle medewerkers van de Voedselbank Houten doen hun uiterste best. Toch kan het gebeuren dat er iets niet goed gaat. Zeg dit tegen de coördinator op de voedselbank of tijdens een gesprek op het gemeentehuis. Of mail naar afmelden@voedselbankhouten.nl.
Samen kunnen we proberen een oplossing te vinden.
Wanneer u vindt dat het probleem nog niet is opgelost, kunt u een klacht indienen.
Klacht indienen
Een klacht moet schriftelijk worden ingediend bij het bestuur van de Voedselbank Houten; dat kan per brief of per mail naar.
Bestuur Stichting Voedselbank Houten
De Poort 81
3991 DX Houten
bestuur@voedselbankhouten.nl
Wilt u een klacht indienen? Lees dan eerst de volledige klachtenregeling